För oss som är politiskt aktiva är 6,8% i opinionsmätningarnarna ingen stor grej. Visst; det är kul när mätningarna pekar åt rätt håll, men man måste ju bevara sinnet för proportioner.
Peter Eriksson var dock på mingeltillställning nyligen i samband med det japanska statsbesöket och han rapporterar diverse industrigubbar var synnerligen imponerade och gratulerade till opinionsframgångarna. Wallenberg kom till och med fram och överlämnade sitt visitkort!
Sånt brukar inte hända. Möjligen är det så att till och med industrigubbarna börjar förstå att miljöpartiet sannolikt sitter i regeringen efter nästa val.
Andra bloggar om: politik, miljöpartiet
30 maj 2007
29 maj 2007
Två år idag!
Idag är det två år sedan det franska folket tog chansen och röstade nej till EU-konstitutionen.
Jag firar genom att lägga upp en länk till hur Miljöpartiet och Nej till EU firade Nej-segern i Göteborg då det begav sig.
Jag hoppas vi får fler folkomröstningar att fira inom kort.
Andra bloggar om: politik, EU-konstitutionen
Jag firar genom att lägga upp en länk till hur Miljöpartiet och Nej till EU firade Nej-segern i Göteborg då det begav sig.
Jag hoppas vi får fler folkomröstningar att fira inom kort.
Andra bloggar om: politik, EU-konstitutionen
28 maj 2007
Polackerna kämpar även för oss
Reinfeldt har tydligen varit i Polen och försökt tala polackerna till rätta när det gäller EU-konstitutionen. Polackerna fortsätter dock att insistera på ett rättvisare system för att väga medlemsländernas röster.
Det nya röstviktning som föreslås i EU-konstiutionen ger en mycket stor fördel til de mest befolkningsrika länderna. Framförallt Tyskland, men också Storbritanien, Frankrike och Italien blir de stora vinnarna om EU-konstitutionens förslag går igenom. Alla de 20 minsta medlemsländerna förlorar.
Det nya sättet att väga rösterna innebär en EU-lag kan antas med kvalificerad majoritet om 55% av länderna stöder det och de länderna sammalangt har 65% av EU:s befolkningen. Eller uttryckt på ett annat sätt: om man kan samla ihop medlemsländer som innehåller minst 35% av EUs befolkning har man makten att stoppa ett beslut. Det nya systemet innebär en stor risk att de stora länderna bildar ett "styrande direktorat" och gör upp de viktiga frågorna på förhand.
Idag har EU istället ett system där ländernas röster väger betydligt jämnare. Sverige har 10 röster, de stora länderna har 29 var, och Polen och Spanien 27. De stora länderna har trots detta ett mycket stort inflytande.
Om EU-konstitutionen går igenom kommer den svenska röststyrkan falla från ungefär 2,9% av rösterna i ministerrådet till 1,8%. Spanien och Polen brukar betraktas som de stora förloraran på det nya systemet. Visserligen går deras röststyrka upp från 7,8% till ca 8,2% respektive 8%, men de får ändå en klar och tydlig ställning som andra rangens medlemsländer. Problemet ligger i att de stora medlemsländerna vinner så mycket mer, framförallt Tyskland som går upp från 8,4% till 17%!
Det är alltså inte underligt att Angela Merkel insisterar på att man inte ska ändra på EU-konstitutionen. Den är mycket fördelaktig för Tyskland. Tyskland får ensamt nästan halva den röststyrka som behövs för att stoppa ett förslag.
Den polska regeringen har istället föreslagit ett system där rösterna istället fördelas utifrån kvadratroten på befolkningen, räknat i miljoner invånare. Det känns betydligt rimligare. I det här fallet kämpar polackerna inte bara för sig själva.
Men jag skulle föredra det system som miljöpartiet anslöt sig för några år sedan till det förslag som EU-kritikerna i konventet lade i den så kallade "Minority Report" att kvalificerad majoritet gäller när 3/4 av medlemsstaterna som representerar en majoritet av befolkningen stöder ett förslag.
I så fall skulle man få ett system för kvalificerad majoritet som inte gynnar de stora länderna otillbörligt. Men det är just det som de stora länderna inte vill ha.
Mycket negativt kan sägas om den nuvarande polska regeringen. Men i det här fallet har de faktiskt en poäng.
Andra bloggar om: politik, EU, EU-konstitutionen, Polen Intressant
Det nya röstviktning som föreslås i EU-konstiutionen ger en mycket stor fördel til de mest befolkningsrika länderna. Framförallt Tyskland, men också Storbritanien, Frankrike och Italien blir de stora vinnarna om EU-konstitutionens förslag går igenom. Alla de 20 minsta medlemsländerna förlorar.
Det nya sättet att väga rösterna innebär en EU-lag kan antas med kvalificerad majoritet om 55% av länderna stöder det och de länderna sammalangt har 65% av EU:s befolkningen. Eller uttryckt på ett annat sätt: om man kan samla ihop medlemsländer som innehåller minst 35% av EUs befolkning har man makten att stoppa ett beslut. Det nya systemet innebär en stor risk att de stora länderna bildar ett "styrande direktorat" och gör upp de viktiga frågorna på förhand.
Idag har EU istället ett system där ländernas röster väger betydligt jämnare. Sverige har 10 röster, de stora länderna har 29 var, och Polen och Spanien 27. De stora länderna har trots detta ett mycket stort inflytande.
Om EU-konstitutionen går igenom kommer den svenska röststyrkan falla från ungefär 2,9% av rösterna i ministerrådet till 1,8%. Spanien och Polen brukar betraktas som de stora förloraran på det nya systemet. Visserligen går deras röststyrka upp från 7,8% till ca 8,2% respektive 8%, men de får ändå en klar och tydlig ställning som andra rangens medlemsländer. Problemet ligger i att de stora medlemsländerna vinner så mycket mer, framförallt Tyskland som går upp från 8,4% till 17%!
Det är alltså inte underligt att Angela Merkel insisterar på att man inte ska ändra på EU-konstitutionen. Den är mycket fördelaktig för Tyskland. Tyskland får ensamt nästan halva den röststyrka som behövs för att stoppa ett förslag.
Den polska regeringen har istället föreslagit ett system där rösterna istället fördelas utifrån kvadratroten på befolkningen, räknat i miljoner invånare. Det känns betydligt rimligare. I det här fallet kämpar polackerna inte bara för sig själva.
Men jag skulle föredra det system som miljöpartiet anslöt sig för några år sedan till det förslag som EU-kritikerna i konventet lade i den så kallade "Minority Report" att kvalificerad majoritet gäller när 3/4 av medlemsstaterna som representerar en majoritet av befolkningen stöder ett förslag.
I så fall skulle man få ett system för kvalificerad majoritet som inte gynnar de stora länderna otillbörligt. Men det är just det som de stora länderna inte vill ha.
Mycket negativt kan sägas om den nuvarande polska regeringen. Men i det här fallet har de faktiskt en poäng.
Andra bloggar om: politik, EU, EU-konstitutionen, Polen Intressant
Svenska EU-medel - används de effektivt?
I eftermiddags var det ett seminarium i riksdagen om de svenska EU-medlen. Enligt rubriken skulle det handla om: "Svenska EU-medel - används de effektivt?" men den frågan sades det ganska litet om på seminariet. Istället för att diskutera om pengarna vi skickar till EU gör någon nytta, så nöjde man sig med att diskutera de stora bristerna i kontrollsystemen.
Och inte utan skäl. I ett system där man har svårt att veta om pengarna ens används som det är tänkt är det naturligtvis ännu svårare att svara på frågan om ifall pengarna verkligen gör någon nytta. Mitt intryck efter seminariet är att det inte ens görs någon ordentlig effektivitetskontroll.
Det mest intressanta med seminariet var de klara kraven från revisorerna om att det inte var mera pengar till kontroll som behövdes i första hand, utan politiska beslut om nya system som är praktiskt möjliga att kontrollera.
Sverige är ett av de länder som jobbar för att EU ska ha bättre koll på pengarna, men alla medlemsstater har tyvärr inte samma inställning. Finansminister Anders Borg kommentar förtjänar att bli en klassiker i avdelningen inlindad kritik:
En sak är i alla fall klar och det är att det är tydligt att mängder av pengar slösas bort på halvdåliga eller usla projekt. Och det är definitivt ett problem att ett mottagarland som börjar hålla sig med kvalitetskrav riskerar att gå miste om pengar.
Andra bloggar om: politik, EU, EU-bidrag Intressant
Och inte utan skäl. I ett system där man har svårt att veta om pengarna ens används som det är tänkt är det naturligtvis ännu svårare att svara på frågan om ifall pengarna verkligen gör någon nytta. Mitt intryck efter seminariet är att det inte ens görs någon ordentlig effektivitetskontroll.
Det mest intressanta med seminariet var de klara kraven från revisorerna om att det inte var mera pengar till kontroll som behövdes i första hand, utan politiska beslut om nya system som är praktiskt möjliga att kontrollera.
Sverige är ett av de länder som jobbar för att EU ska ha bättre koll på pengarna, men alla medlemsstater har tyvärr inte samma inställning. Finansminister Anders Borg kommentar förtjänar att bli en klassiker i avdelningen inlindad kritik:
"Jag får erkänna att man som svensk kanske tycker att det låter lite märkligt att de här frågorna kanske inte har en så central roll som de kanske borde ha."Nog för att det finns all anledning att diskutera bristerna i kontrollsystemet. Vissa saker är på väg att bli bättre, men det är inte för inte som Revisionsrätten har underkänt EU:s budget 12 år i rad. Men den stora frågan handlar ändå om det är vettigt att man slussar pengarna via Bryssel och sen slussar tillbaks dem till medlemsländerna på det här viset.
En sak är i alla fall klar och det är att det är tydligt att mängder av pengar slösas bort på halvdåliga eller usla projekt. Och det är definitivt ett problem att ett mottagarland som börjar hålla sig med kvalitetskrav riskerar att gå miste om pengar.
Andra bloggar om: politik, EU, EU-bidrag Intressant
25 maj 2007
Vaxholm: LO-tidningen oroad
LO-tidningens ledare analyserar Generaladvokatens förslag till dom i Vaxholmsfallet. Framförallt är det kravet att domstolar enligt generaladvokaten ska göra bedömmningar om vilka konfliktåtgärder som är proportionella som väcker oro.
Jag håller med. Det kan inte domstolarnas uppgift att hålla på med sånt.
Andra bloggar om: politik, EU, Vaxholm
Jag håller med. Det kan inte domstolarnas uppgift att hålla på med sånt.
Andra bloggar om: politik, EU, Vaxholm
24 maj 2007
Vaxholm: Facket leder på poäng
Igår kom äntligen Generaladvokatens förslag till dom i Vaxholmsfallet. Nu börjar det också klarna om vad den betyder.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att domen delvis gick i Sveriges riktning och att facket leder på poäng efter första halvlek. EG-domstolen brukar gå på Generaladvokatens förslag.
Men man bör uppmärksamma att förslaget även innebär ett bakslag för facket. Så här kommenterar Svenskt Näringsliv förslaget på Europaportalen.
Andra bloggar om: politik, EU, Vaxholm Intressant
Sammanfattningsvis kan man väl säga att domen delvis gick i Sveriges riktning och att facket leder på poäng efter första halvlek. EG-domstolen brukar gå på Generaladvokatens förslag.
Men man bör uppmärksamma att förslaget även innebär ett bakslag för facket. Så här kommenterar Svenskt Näringsliv förslaget på Europaportalen.
Svenskt Näringsliv som finansierat arbetsgivarsidans advokater ser inte dagens uttalande från EG-domstolens generaladvokat som en förlust.Dom väntas kring årsskiftet.
—Vi kan inte se det här som en förlust utifrån de ståndpunkter som Svenskt Näringsliv drivit, säger Kent Brorson arbetsrättschef på Svenskt Näringsliv. Han vill framför allt peka på två saker i generaladvokatens resonemang.
—Eftersom generaladvokaten menar att stridsåtgärder måste vara proportionerliga kan frågan prövas av domstol i varje fall när det gäller utländska företag som tillfälligt utför arbeten i Sverige. Det är nog en nyhet för de svenska domstolarna, säger Brorson och tillägger: Detta är en inskränkning av rätten att vidta stridsåtgärder.
Andra bloggar om: politik, EU, Vaxholm Intressant
23 maj 2007
Green Party Party Political Broadcast (3 min version)
Imorgon är det val på Irland. Den här kampanjvideon är bara för söt.
Regeringen sviker valarna
På måndag åker den svenska regeringens representant till Alaska för att rösta för att återuppta den kommersiella valjakten på mötet med internationella valfångstkommissionen IWC. Detta trots att 80% av svenska folket är mot valjakten.
Andra bloggar om: politik, valjakt
- Sveriges inställning till kommersiell valjakt är en meningslös kompromiss som bara gynnar de nationer som vill återuppta jakten i stor skala, säger Greenpeace Frode Pleym som kommer att delta i IWC mötet nästa vecka som observatör.Greenpeace håller nu ett protestmöte på Sergels torg där de visar upp 17 döda valar. Lika många som dör för människohand, främst genom bifångster, varje halvtimme.
Andra bloggar om: politik, valjakt
Den nya norska klimatpolitiken låter bra
Sedan det senaste valet när den rödgröna trepartikoalitionen tog över i Norge har deras klimatpolitik börjat förbättras. Målen låter i alla fall bra.
Kul.
Andra bloggar om: politik, klimatpolitik, Norge
Regjeringas klimamål er at:Och idag rapporterar SvD att den norska regeringen överväger att förbjuda försäljning av nya bilar som bara kan köras på bensin från och med år 2015. Även Californien går i liknande tankar.
* Norge skal overoppfylle sin del av Kyotoavtalen ved å skjerpe Kyoto-forpliktelsene med 10 prosentpoeng innen 2012.
* Norge skal forplikte seg til å kutte utslippene av klimagasser tilsvarende 30 prosent av Norges utslipp innen 2020.
* Norge skal ta ansvar for å redusere utslippene av klimagasser tilsvarende 100 prosent av våre egne utslipp innen 2050.
Kul.
Andra bloggar om: politik, klimatpolitik, Norge
Är Mona Sahlin verkligen så okunnig?
Mona Sahlin uttalar sig i Sydsvenskan om det förbättrade samarbetet mellan s-v-mp, men hon har fortfarande inte förstått att EU-motståndet är grunden för miljöpartiets EU-politik.
Det är inget nytt att Miljöpartiet ställer krav och lägger konstruktiva förslag på hur politiken i EU ska utformas. Det började vi med i samma ögonblick som Sverige gick med.
Men det är ju jättebra att Mona Sahlin nu har märkt det.
Andra bloggar om: politik, EU-motstånd, Mona Sahlin
– Det är intressant att se att miljöpartiet på sin kongress tog ett antal beslut om vad Sverige bör kräva av EU. Jag tolkar det som att EU-motståndet är lite mer plakatpolitik.Ibland blir man bara så trött.
Det är inget nytt att Miljöpartiet ställer krav och lägger konstruktiva förslag på hur politiken i EU ska utformas. Det började vi med i samma ögonblick som Sverige gick med.
Men det är ju jättebra att Mona Sahlin nu har märkt det.
Andra bloggar om: politik, EU-motstånd, Mona Sahlin
Replikanter i Kammaren?
Riksdagens Språkbrev har idag en referens till filmatiseringen av Philip K Dicks "Do Androids Dream of Electric Sheep?"
Andra bloggar om: Riksdagen, science fiction
Ordet replikant har stundom kunnat höras användas i kammaren om en talare som begär replik på en annan talare. Nu råkar detta annars till synes utmärkta ord tyvärr inte vara ledigt för denna användning. Som alla cineaster vet var replikanter de konstgjorda människor, androider, som jagades av Harrison Ford i Ridley Scotts kultfilm Blade Runner från 1982.Riksdagens Språkbrev rekommenderar istället det mycket tråkigare ordet "replikör".
Andra bloggar om: Riksdagen, science fiction
22 maj 2007
Egentligen borde jag skriva något om kongressen...
Nu när det är tisdagskväll och jag äntligen hinner hämta andan efter två dagars stress borde jag skriva något klokt om kongressen.
Men näe. Jag går hem och sover istället.
Men näe. Jag går hem och sover istället.
Carl B Hamilton är okunnig om klimatet - del II
"Miljöpartiets paradoxala klimatpolitik värre än klimathotet", utbrister riksdagsman Carl B Hamilton i veckans mest spejsade utspel.
Som framgår av pressmeddelandet har Hamilton inte riktigt begripit IPCC-rapporten och verkar ha fått för sig att läget är lugnt. George Monbiots analys är inte alls lika lugnande. Om det inte görs mer kommer världstemperaturen öka mer än 2 grader med risk att det uppstår en feedback process där klimatförändringen blir självgående. (Amazonas kan till exempel börja torka.)
Det finns säkert detaljer i miljöpartiets klimatpolitik som kan förbättras. Men det är tydligt att Hamilton inte klimathotet på allvar.
Andra bloggar om: politik, klimat, Carl B Hamilton
Som framgår av pressmeddelandet har Hamilton inte riktigt begripit IPCC-rapporten och verkar ha fått för sig att läget är lugnt. George Monbiots analys är inte alls lika lugnande. Om det inte görs mer kommer världstemperaturen öka mer än 2 grader med risk att det uppstår en feedback process där klimatförändringen blir självgående. (Amazonas kan till exempel börja torka.)
Det finns säkert detaljer i miljöpartiets klimatpolitik som kan förbättras. Men det är tydligt att Hamilton inte klimathotet på allvar.
Andra bloggar om: politik, klimat, Carl B Hamilton
16 maj 2007
Miljöpartikongress
Nu bär det strax av till Norrköping och kongressen. För den här bloggen betyder det antingen att det blir många inlägg de närmaste dagarna, eller också inga alls.
Spännande frågor som ska diskuteras är:
Spännande frågor som ska diskuteras är:
- Påverkanstorg - Stalltipset är att vi som är mot förlorar slaget, men vinner kriget.
- Utsläppshandel - Partistyrelsens proposition har alldeles för lite kritik mot utsläppshandelns brister.
- Koldioxidlagring - Jag vet inte vad jag tycker.
- Statliga företag - Den gröna linjen borde vara att utförsäljning ska avgöras från fall till fall.
- Regionalisering - Proposition är varken bra eller välskriven. Jag gillar inget av de fyra alternativen som bjuds.
- Verksamhetsplanen - Vi får se till att skriva in verksamhetsplanen att det ska bli en extrakongress inför EP-valet, som det brukar vara.
15 maj 2007
Man kan inte ha tur jämt
I fredags var det debatt om EU-konstitutionen i riksdagen. Vi EU-kritiker vann förstås som vanligt.
Den enda som irriterar mig är att TV bröt sändningen för nyhetsavbrott precis när de skulle visa mitt applåderade avslutningsanförande om vikten av en folkomröstning. Till råga på allt handlade nyhetsavbrottet om något så trist som Reinfeldts USA-resa. Attans.
Europaportalen har däremot en bra artikel om debatten.
Andra bloggar om: politik, EU-konstitutionen
Den enda som irriterar mig är att TV bröt sändningen för nyhetsavbrott precis när de skulle visa mitt applåderade avslutningsanförande om vikten av en folkomröstning. Till råga på allt handlade nyhetsavbrottet om något så trist som Reinfeldts USA-resa. Attans.
Europaportalen har däremot en bra artikel om debatten.
Andra bloggar om: politik, EU-konstitutionen
Carl B Hamilton är okunnig om klimatet, del I
"Det fanns inget klimathot 1994-95."
Riksdagsledamoten Carl B Hamilton (fp) på en debatt om EU-konstitionen 11/5 2007
Carl B Hamilton påstår att han har högre trovärdighet i miljöfrågan än miljöpartiet. Han kan ju börja med att läsa på lite.
Andra bloggar om: politik, EU, klimat, Carl B Hamilton
Riksdagsledamoten Carl B Hamilton (fp) på en debatt om EU-konstitionen 11/5 2007
Carl B Hamilton påstår att han har högre trovärdighet i miljöfrågan än miljöpartiet. Han kan ju börja med att läsa på lite.
Andra bloggar om: politik, EU, klimat, Carl B Hamilton
14 maj 2007
Regeringen går emot den enda förbättringen
Hitills har den svenska regeringen fört en synnerligen passiv politik när det gäller EU-konstitutionen. Man har avstått från att driva svenska intressen och med undantag av ett förslag som kanske kan försvåra utvidgningen så har regeringen passivt sagt ja och amen till allt vad Tyskland än föreslår.
Tyskland håller nu på att förbereda ett förslag om att man ska presentera EU-konstiutionen i ny uppsminkad version, och det är mycket lite som ändras i sak. Det nya förslaget innehåller dock en enda verklig förbättring, och den är regeringen emot!
Det handlar om frågan om EU:s lagar alltid ska gå före medlemsstaternas. Det tyska förslaget går nu ut på att man inte ska skriva in i det som en princip i det nya fördraget. Som det är nu så gör EG-domstolen en avvägning i det enskilda fallet utifrån vad de själva tycker är förnuftigt vilka lagar som ska gälla, och vanligtvis låter de EU:s lagar gå före, men så är det inte alltid. Om det däremot skrivs in i fördraget att EU:s lagar har förtur så kommer balansen att ändras.
Det nya tyska förslaget är en klar förbättring gentemot konstiutionen eftersom det betyder att Systembolaget, allmännyttan, de fackliga rättigheterna med mera inte kommer att bli mer hotade av EG-domstolen än vad de redan är idag.
Det förslaget ser ut att vara den enda verkliga förbättringen i det nya förslag som Tyskland förberedner. Och just den förbättringen, meddelar TT idag, har den svenska regeringen bestämt sig för att vara emot.
Andra bloggar om: politik, EU, konstitutionen
Tyskland håller nu på att förbereda ett förslag om att man ska presentera EU-konstiutionen i ny uppsminkad version, och det är mycket lite som ändras i sak. Det nya förslaget innehåller dock en enda verklig förbättring, och den är regeringen emot!
Det handlar om frågan om EU:s lagar alltid ska gå före medlemsstaternas. Det tyska förslaget går nu ut på att man inte ska skriva in i det som en princip i det nya fördraget. Som det är nu så gör EG-domstolen en avvägning i det enskilda fallet utifrån vad de själva tycker är förnuftigt vilka lagar som ska gälla, och vanligtvis låter de EU:s lagar gå före, men så är det inte alltid. Om det däremot skrivs in i fördraget att EU:s lagar har förtur så kommer balansen att ändras.
Det nya tyska förslaget är en klar förbättring gentemot konstiutionen eftersom det betyder att Systembolaget, allmännyttan, de fackliga rättigheterna med mera inte kommer att bli mer hotade av EG-domstolen än vad de redan är idag.
Det förslaget ser ut att vara den enda verkliga förbättringen i det nya förslag som Tyskland förberedner. Och just den förbättringen, meddelar TT idag, har den svenska regeringen bestämt sig för att vara emot.
Andra bloggar om: politik, EU, konstitutionen
12 maj 2007
Schlagerfestivalen vs EU
Bloggen Klorofyllterrorim anger åtta mer eller mindre övertygande argument för att Eurovisionsfestivalen borde ersätta EU. Till att börja med:
Andra bloggar om: politik, EU, Schlagerfestivalen
1. Alla länder som vill får vara med, oavsett BNP, religion, statsskick och geografisk placeringOch sen blir det ännu bättre.
2. Man låtsas inte som att alla européer är likadana och har gemensam värdegrund och kulturell bakgrund, utan tvärtom uppmuntrar till att visa mångkulturen.
3. Frankrike negligeras till sin rättmätiga plats: de får alltid vara med och låtsas att de bestämmer nåt, men när det väl kommer till kritan röstade ingen på dem och de hamnar sist.
Andra bloggar om: politik, EU, Schlagerfestivalen
Dans på Jussi Björlings plats
David Rovics höll en minikoncert under det avslutande torgmötet och spelade bland annat Operation Iraqi Liberation.
11 maj 2007
Gynnar utsläppshandeln kolkraft?
Miljöpartiets riksdagkansli ska ha seminarium om ekonomiska styrmedel i slutet av maj och en av de inbjudna föreläsarna är en expert från energibranschen som heter Elsa Olefjord Widdings som ska föreläsa om utsläppsrättigheter. Hon är inte grön, men hon verkar mycket kunnig.
Och hon är minst sagt kritisk till EUs system för utsläppsrätter.
Andra bloggar om: politik, klimat, EU, utsläppsrätter
Och hon är minst sagt kritisk till EUs system för utsläppsrätter.
Utsläppshandeln gynnar ny kolkraftDet här kommer att bli ett intressant seminarium.
"Står kostnaden för utsläppshandeln i proportion till faktiskt minskade utsläpp av koldioxid? Eller betalar vi i Sverige 20 miljarder kronor per år för att öka lönsamheten för nya kolkraftverk i Europa på bekostnad av att industrin slås ut i Sverige?"
"Om syftet med handelssystemet för utsläppsrätter inom kraftindustrin är att straffa ut gamla anläggningar och gynna nya effektivare kraftverk så tycks systemet vara ett osedvanligt krångligt och extremt dyrt sätt att uppnå ett relativt enkelt mål. Om svenska konsumenter tål att betala mer för en bättre miljö så vore det naturligt om pengarna satsades där de gör tydlig nytta. Istället för att subventionera kraftindustrin utan krav på motprestation kan pengarna användas där det finns en faktisk koppling till utsläppen i Norden. För vår del handlar det självfallet om att snabbt minska oljeberoendet i transportsektorn."
Andra bloggar om: politik, klimat, EU, utsläppsrätter
Regeringens passivitet i EU-frågan förbluffar
Den här artikeln har jag fått in på Europaportalen idag.
------------------------------------------------------------------
Regeringens passivitet i EU-frågan förbluffar
Inom kort så ska det tyska ordförandeskapet i EU sy ihop ett nytt förslag på ändring av de fördrag som utgör EU:s grundlag. Det nya fördraget ska i princip ha samma innehåll som den avvisade konstitutionen. Förändringarna är nästan uteslutande av kosmetisk natur. Det handlar inte om att ta fram ett nytt fördrag, utan snarare om att EU-konstitutionen ska få nya kläder. EU ska till exempel fortfarande få en utrikesminister, men den ska kallas något annat.
Konstitutionens innehåll ska vara oförändrat, men den ska inte ska kallas konstitution. EU:s symboler som EU-flagga och Europahymn ska fortsätta att användas, min inte skrivas in i unionens grundlag. I grund och botten handlar förslaget om att komma undan löftena om nya folkomröstningar genom att stuva om i texten.
Regeringen sviker vallöfte
Den borgerliga alliansen gick till val på att de skulle skapa ett smalare, men vassare EU. Ett förslag om att minska EU:s makt skulle ha stort stöd hos svenska folket, men hittills har det inte blivit något annat än tomt prat från regeringens sida. Om de vill uppfylla löftet om ett ”smalare, men vassare EU” är det nu de måste agera.
Regeringens insatser har dock hittills begränsat sig till att motsätta sig ett förslag som skulle kunna försvåra utvidgningen. I övrigt har man bara sagt Ja och Amen till vad än Tyskland föreslår.
Min tro är att den tyska strategin med ”EU-konstitutionens nya kläder” kommer att misslyckas. Väljare som redan röstat nej till EU-konstitutionen kommer inte acceptera att de erbjuds samma sak en gång till. Det enda rimliga är att man utlyser ett nytt konvent och öppnar upp för en ny debatt om hur mycket makt EU ska bestämma, hur det ska styras, och vilket Europa vi vill ha.
Detta borde regeringen driva
Eftersom regeringen hittills bara spelat rollen av passiv nickedocka är det upp till oss EU-kritiker att komma med förslag på hur fördraget skulle kunna förbättras. Miljöpartiets linje inför ett nytt konvent skulle vara mer djupgående, men här är några förslag som regeringen borde lyfta redan nu.
1. Ta bort EU-försvaret
Artikel 41.2 innehåller ett principbeslut om att skapa ett EU-försvar. Om förslaget genomförs förlorar vi möjligheten att säga nej i princip. Det måste tas bort, och ett skickligt agerande från regeringens sida borde kunna åstadkomma detta. Regeringens passivitet i denna fråga är förbluffande.
Artikel 41.3 i konstitutionen kräver att ”Medlemsstaterna ska åta sig att gradvis förbättra sin militära förmåga”. I praktiken innebär det att man skriver in ett förbud mot nedrustning i EU:s grundlag. Det förbudet hör inte hemma i grundlagen, och uppriktigt sagt inte någon annanstans heller.
2. De nationella parlamentens inflytande
Förslaget som framlagts av flera medlemsstater, och nu senast av riksdagens fd talman Björn von Sydow (s), om att en tredjedel av de nationella parlamenten borde ha möjlighet att stoppa nya förslag som inkräktar på medlemsstaternas befogenheter är naturligtvis något regeringen borde stödja. Men regeringen har istället agerat emot förslaget.
3. EU-rättens överhöghet
När EU-lagar kommer i konflikt med nationell lagstiftning gör EG-domstolen idag en avvägning om vad de anser är rimligt. Om man skriver in i fördraget att EUs lagar alltid går före kommer balansen förändras. Risken är stor att den svenska alkoholpolitiken, allmännyttan, spelmonopolet, och de fackliga rättigheter som nu behandlas i Vaxholmsfallet inte skulle klara en prövning under de nya reglerna.
Lyckligtvis ser det ut som att Tyskland nu är på väg att backa på den här punkten, vilket i så fall kan vara den enda verkliga förbättringen i förslaget, men det är sannerligen inte regeringen Reinfeldts förtjänst.
4. Det behövs ingen EU-president
Under förhandlingarna om EU-konstitutionen motsatte sig alla partier utom socialdemokraterna förslaget om att inrätta en EU-president. Det är ett steg mot skapandet av en EU-stat och det skulle gynna de stora medlemsländerna på bekostnad av de små. Den linjen borde Sverige försöka lyfta i förhandlingarna.
5. En EU-kommissionär per land
För säkra de små ländernas inflytande bör varje land ha en egen kommissionär. Det var riksdagens mening redan när konstitutionen förhandlades fram. I princip stöds detta förslag även av Sveriges EU-kommissionär Margot Wallström. Hon har också deklarerat att de farhågor som tidigare funnits om att kommissionen skulle bli för stor efter utvidgningen redan kommit på skam. Med de nya erfarenheterna finns det alltså skäl att ta upp frågan på nytt.
6. Minska EG-domstolens makt
EG-domstolen har historiskt sett utvidgat EU:s makt på medlemsstaternas bekostnad genom kreativa tolkningar av fördragen. Det beteendet har väckt stor irritation bland medlemsstaterna, och det borde vara möjligt att få in nya skrivningar i fördragen för att tygla den tendensen.
Regeringen passivitet i EU-frågan är faktiskt förbluffande. Det är tydligt att talet om ett smalare, men vassare EU bara var prat.
Max Andersson
Riksdagsledamot (mp)
Ledamot i Sammansatta Konstitutions och Utrikesutskottet
Andra bloggar om: politik, EU, EU-konstitutionen, artiklar
------------------------------------------------------------------
Regeringens passivitet i EU-frågan förbluffar
Inom kort så ska det tyska ordförandeskapet i EU sy ihop ett nytt förslag på ändring av de fördrag som utgör EU:s grundlag. Det nya fördraget ska i princip ha samma innehåll som den avvisade konstitutionen. Förändringarna är nästan uteslutande av kosmetisk natur. Det handlar inte om att ta fram ett nytt fördrag, utan snarare om att EU-konstitutionen ska få nya kläder. EU ska till exempel fortfarande få en utrikesminister, men den ska kallas något annat.
Konstitutionens innehåll ska vara oförändrat, men den ska inte ska kallas konstitution. EU:s symboler som EU-flagga och Europahymn ska fortsätta att användas, min inte skrivas in i unionens grundlag. I grund och botten handlar förslaget om att komma undan löftena om nya folkomröstningar genom att stuva om i texten.
Regeringen sviker vallöfte
Den borgerliga alliansen gick till val på att de skulle skapa ett smalare, men vassare EU. Ett förslag om att minska EU:s makt skulle ha stort stöd hos svenska folket, men hittills har det inte blivit något annat än tomt prat från regeringens sida. Om de vill uppfylla löftet om ett ”smalare, men vassare EU” är det nu de måste agera.
Regeringens insatser har dock hittills begränsat sig till att motsätta sig ett förslag som skulle kunna försvåra utvidgningen. I övrigt har man bara sagt Ja och Amen till vad än Tyskland föreslår.
Min tro är att den tyska strategin med ”EU-konstitutionens nya kläder” kommer att misslyckas. Väljare som redan röstat nej till EU-konstitutionen kommer inte acceptera att de erbjuds samma sak en gång till. Det enda rimliga är att man utlyser ett nytt konvent och öppnar upp för en ny debatt om hur mycket makt EU ska bestämma, hur det ska styras, och vilket Europa vi vill ha.
Detta borde regeringen driva
Eftersom regeringen hittills bara spelat rollen av passiv nickedocka är det upp till oss EU-kritiker att komma med förslag på hur fördraget skulle kunna förbättras. Miljöpartiets linje inför ett nytt konvent skulle vara mer djupgående, men här är några förslag som regeringen borde lyfta redan nu.
1. Ta bort EU-försvaret
Artikel 41.2 innehåller ett principbeslut om att skapa ett EU-försvar. Om förslaget genomförs förlorar vi möjligheten att säga nej i princip. Det måste tas bort, och ett skickligt agerande från regeringens sida borde kunna åstadkomma detta. Regeringens passivitet i denna fråga är förbluffande.
Artikel 41.3 i konstitutionen kräver att ”Medlemsstaterna ska åta sig att gradvis förbättra sin militära förmåga”. I praktiken innebär det att man skriver in ett förbud mot nedrustning i EU:s grundlag. Det förbudet hör inte hemma i grundlagen, och uppriktigt sagt inte någon annanstans heller.
2. De nationella parlamentens inflytande
Förslaget som framlagts av flera medlemsstater, och nu senast av riksdagens fd talman Björn von Sydow (s), om att en tredjedel av de nationella parlamenten borde ha möjlighet att stoppa nya förslag som inkräktar på medlemsstaternas befogenheter är naturligtvis något regeringen borde stödja. Men regeringen har istället agerat emot förslaget.
3. EU-rättens överhöghet
När EU-lagar kommer i konflikt med nationell lagstiftning gör EG-domstolen idag en avvägning om vad de anser är rimligt. Om man skriver in i fördraget att EUs lagar alltid går före kommer balansen förändras. Risken är stor att den svenska alkoholpolitiken, allmännyttan, spelmonopolet, och de fackliga rättigheter som nu behandlas i Vaxholmsfallet inte skulle klara en prövning under de nya reglerna.
Lyckligtvis ser det ut som att Tyskland nu är på väg att backa på den här punkten, vilket i så fall kan vara den enda verkliga förbättringen i förslaget, men det är sannerligen inte regeringen Reinfeldts förtjänst.
4. Det behövs ingen EU-president
Under förhandlingarna om EU-konstitutionen motsatte sig alla partier utom socialdemokraterna förslaget om att inrätta en EU-president. Det är ett steg mot skapandet av en EU-stat och det skulle gynna de stora medlemsländerna på bekostnad av de små. Den linjen borde Sverige försöka lyfta i förhandlingarna.
5. En EU-kommissionär per land
För säkra de små ländernas inflytande bör varje land ha en egen kommissionär. Det var riksdagens mening redan när konstitutionen förhandlades fram. I princip stöds detta förslag även av Sveriges EU-kommissionär Margot Wallström. Hon har också deklarerat att de farhågor som tidigare funnits om att kommissionen skulle bli för stor efter utvidgningen redan kommit på skam. Med de nya erfarenheterna finns det alltså skäl att ta upp frågan på nytt.
6. Minska EG-domstolens makt
EG-domstolen har historiskt sett utvidgat EU:s makt på medlemsstaternas bekostnad genom kreativa tolkningar av fördragen. Det beteendet har väckt stor irritation bland medlemsstaterna, och det borde vara möjligt att få in nya skrivningar i fördragen för att tygla den tendensen.
Regeringen passivitet i EU-frågan är faktiskt förbluffande. Det är tydligt att talet om ett smalare, men vassare EU bara var prat.
Max Andersson
Riksdagsledamot (mp)
Ledamot i Sammansatta Konstitutions och Utrikesutskottet
Andra bloggar om: politik, EU, EU-konstitutionen, artiklar
09 maj 2007
Grön Ungdom firar Europadagen - därför ska vi lämna EU
GUs språkrör Ellinore Scheffer och Alexander Chamberland har en mycket trevlig artikel om utträdets fördelar på förbundets hemsida.
Några av formuleringarna känns märkligt bekanta. :-)
Andra bloggar om: politik, EU, Europadagen, utträde ur EU, Grön Ungdom
Några av formuleringarna känns märkligt bekanta. :-)
Andra bloggar om: politik, EU, Europadagen, utträde ur EU, Grön Ungdom
"Dagens PS" har dålig koll
Den för mig okända tidskriften Dagens PS rapporterar vinklat om gårdagens EMU-seminarium och verkar inte riktigt ha begripit skillnaden mellan handel och BNP. De inleder:
Men handel och BNP är inte samma sak. Ökningen av handeln är kanske 10 till 20 gånger större än den effekt den får på BNP. Handelseffekten på BNP är alltså så liten att den knappt är mätbar.
Men Ja-sidans EMU-myt lever vidare och fortsätter att fortplantas. Att de aldrig lär sig... :-)
Andra bloggar om: politik, EMU, handel, myter
"Blott" 34 miljarder kronor. Mer än så har Sverige inte förlorat på att stå utanför eurosamarbetet, enligt professor Clas Wihlborg vid Handelshögskolan i Köpenhamn,Notisen är klart missvisande, och en normalinsatt läsare torde uppfatta detta som att det rör sig om BNP-siffror. Det intrycket förstärks dessutom av citattecken som antyder att det rör sig om mycket pengar.
Men handel och BNP är inte samma sak. Ökningen av handeln är kanske 10 till 20 gånger större än den effekt den får på BNP. Handelseffekten på BNP är alltså så liten att den knappt är mätbar.
Men Ja-sidans EMU-myt lever vidare och fortsätter att fortplantas. Att de aldrig lär sig... :-)
Andra bloggar om: politik, EMU, handel, myter
Förbluffande uppriktighet från Frankrike
Alain Lamassoure, som är allmänt tippad som Sarkozys Europaminister, har precis förklarat Frankrikes nya linje för EU-konstitutionen. Enkelt uttryckt så köper han Tysklands plan om att konstitutionens innehåll inte ska förändras utan bara ompaketeras.
Men jag är minst sagt förvånad över att han helt öppet berättar om poängen med Merkels förslag att inte ta med EUs kontroversiella rättighetsstadga i fördraget utan bara referera till den med en paragraf.
Andra bloggar om: politik, Frankrike, EU-konstitutionen Intressant
Men jag är minst sagt förvånad över att han helt öppet berättar om poängen med Merkels förslag att inte ta med EUs kontroversiella rättighetsstadga i fördraget utan bara referera till den med en paragraf.
"That way, the charter can be interpreted as legally binding in some countries, such as France and Germany, and non-binding in others, such as the UK."Ursäkta, men är inte det där att luras?
Andra bloggar om: politik, Frankrike, EU-konstitutionen Intressant
Dagens skratt
Ideella aktivister är av någon underlig anledning inte särskilt bra på att städa efter sig på kanslier. John Avdic som jobbar på Ringvägen har tappat tålamodet, och undrar vad som skulle hända om en ny Carl Schlyter skulle komma på besök?
Andra bloggar om: Carl Schlyter
Arbetsmiljön på Ringvägen är beyond usel. Jag kan bli stressad bara av att sitta i soffan och se på skiten. Jag tänker på Carl Schlyters (mp) berättelse om hur han blev politiskt medveten på en soptipp i Brasilien. Hade han istället kommit till vårt kansli anar jag att utgången hade varit en annan.Heja John!
Andra bloggar om: Carl Schlyter
08 maj 2007
Fd oljelobbyist lyckönskar Göran Persson
Det finns många som har kritiserat Göran Persson för att hans nya jobb åt lobbyfirman JKL är olämpligt.
En av de som inte är kritisk alls är däremot den fd oljelobbyisten Carl Bildt. Men om det är något som Bildt verkligen har bevisat sedan 1994 är att hans omdöme om vad som är lämpligt för en gammal statminister kanske inte är det bästa?
Göran Persson borde tänka över det här en gång till.
Andra bloggar om: politik, Göran Persson, Carl Bildt
En av de som inte är kritisk alls är däremot den fd oljelobbyisten Carl Bildt. Men om det är något som Bildt verkligen har bevisat sedan 1994 är att hans omdöme om vad som är lämpligt för en gammal statminister kanske inte är det bästa?
Göran Persson borde tänka över det här en gång till.
Andra bloggar om: politik, Göran Persson, Carl Bildt
Bra EMU-seminarium
Idag hade jag nöjet att gå på ett utmärkt seminarium om EMU som Junilistan arrangerade.
På seminariet deltog ekonomerna Claes Wihlborg och Harry Flam som diskuterade de senaste resultaten kring EMU och dess effekter på handel tillsammans med Nils Lundgren.
Bakgrunden till seminariet är att det kom en rapport i höstas av Harry Flam och Håkan Nordström fram till att ett svenskt EMU-medlemskap skulle ökat exporten med 122 miljarder. Trogna läsare av den här bloggen känner kanske till den som EMU-rapporten som Carl Bildt uttalade sig om utan att ha läst. Professor Claes Wihlborg har däremot läst rapporten ordentligt, och även om han anser att den är ett framsteg för forskningen så har han funnit en del saker som kan ifrågasättas. I en ny rapport som han släppte i samband med seminariet, hävdar han att siffran i Flams rapport är kraftigt överdriven och att handelseffekten snarare rör sig om cirka 30 miljarder. Och då handlar det bara om ökad handel, inte om ökad välfärd.
När man diskuterar EMU-effekterna på handeln är det viktigt att komma ihåg att det inte finns något rakt samband mellan ökad utrikeshandel och ökad BNP. En ökad handel med 100 miljarder betyder inte att BNP ökar med 100 miljarder.
Om ett företag kan sälja sina varor till ett bättre pris i utlandet istället för att sälja den här hemma så ökar handeln och det leder till ökad BNP. Men ökningen är beroende av hur mycket bättre det nya priset är. Och när det gäller den handel som uppmuntras av EMU så är den prisskillnaden sannolikt ganska liten. Om den var stor skulle handeln inte låtit sig hindras av en småsak som skilda valutor.
Om man tar hänsyn till detta och antar att förbättringen är på 10% (vilket är ganska högt räknat) så skulle handelseffekten på Sveriges BNP av ett svenskt EMU-medlemskap bara bli en engångsökning på ungefär 0,1% om Clas Wihlborgs beräkningar stämmer.
Den ökningen är mycket liten i jämförelse med de potentiella kostnaderna av att vi vid ett EMU-medlemskap skulle förlora möjligheten att använda ränta och växelkurs för att hålla ordning på Sveriges ekonomi.
Sista ordet är säkert inte sagt i den här debatten, men det verkar som att Ja-sidans handelsargument håller på att tappa svinget.
Up-date: DN har en bra artikel om seminariet
Andra bloggar om: politik, EMU, handel, euron Intressant
På seminariet deltog ekonomerna Claes Wihlborg och Harry Flam som diskuterade de senaste resultaten kring EMU och dess effekter på handel tillsammans med Nils Lundgren.
Bakgrunden till seminariet är att det kom en rapport i höstas av Harry Flam och Håkan Nordström fram till att ett svenskt EMU-medlemskap skulle ökat exporten med 122 miljarder. Trogna läsare av den här bloggen känner kanske till den som EMU-rapporten som Carl Bildt uttalade sig om utan att ha läst. Professor Claes Wihlborg har däremot läst rapporten ordentligt, och även om han anser att den är ett framsteg för forskningen så har han funnit en del saker som kan ifrågasättas. I en ny rapport som han släppte i samband med seminariet, hävdar han att siffran i Flams rapport är kraftigt överdriven och att handelseffekten snarare rör sig om cirka 30 miljarder. Och då handlar det bara om ökad handel, inte om ökad välfärd.
När man diskuterar EMU-effekterna på handeln är det viktigt att komma ihåg att det inte finns något rakt samband mellan ökad utrikeshandel och ökad BNP. En ökad handel med 100 miljarder betyder inte att BNP ökar med 100 miljarder.
Om ett företag kan sälja sina varor till ett bättre pris i utlandet istället för att sälja den här hemma så ökar handeln och det leder till ökad BNP. Men ökningen är beroende av hur mycket bättre det nya priset är. Och när det gäller den handel som uppmuntras av EMU så är den prisskillnaden sannolikt ganska liten. Om den var stor skulle handeln inte låtit sig hindras av en småsak som skilda valutor.
Om man tar hänsyn till detta och antar att förbättringen är på 10% (vilket är ganska högt räknat) så skulle handelseffekten på Sveriges BNP av ett svenskt EMU-medlemskap bara bli en engångsökning på ungefär 0,1% om Clas Wihlborgs beräkningar stämmer.
Den ökningen är mycket liten i jämförelse med de potentiella kostnaderna av att vi vid ett EMU-medlemskap skulle förlora möjligheten att använda ränta och växelkurs för att hålla ordning på Sveriges ekonomi.
Sista ordet är säkert inte sagt i den här debatten, men det verkar som att Ja-sidans handelsargument håller på att tappa svinget.
Up-date: DN har en bra artikel om seminariet
Andra bloggar om: politik, EMU, handel, euron Intressant
07 maj 2007
EU försöker kuppa schlagerfestivalen
En av de saker som irriterar mig mest med EU är dess ständiga försök att ta åt sig äran för saker som det inte haft något med EU att göra eller inte. Det tydligaste exemplet är försoningen mellan Tyskland och Frankrike som har tusen gånger mer att göra med Kalla Kriget än med EU.
Det finns också ett tydligt mönster att EU inte nöjer sig med äran utan också försöker ta över makten när andra europeiska organisationer har framgångsrika projekt. EU står inte ut med konkurrens. Nu senast försöker EU ta över den europeiska rymdforskningen och Europarådets Bolognaprocess.
Och nu försöker de till och med kuppa åt sig äran för Schlagerfestivalen också, och få människor att associera den med EU.
Centerpartiets Håkan Larsson berättar mer i inlägget: EU vill att vi ska rösta om musik men inte om konstitutionen
Det är absurt. Samtidigt som EU uppmuntrar oss att rösta om vilket musiklåt vi gillar bäst, så darrar man av rädsla för nya folkomröstingar och vill ta beslut i de viktiga frågorna utan att fråga folket.
EU är för demokratin vad Lordi är för musiken!
Andra bloggar om: EU, politik, schlagerfestivalen Intressant
Det finns också ett tydligt mönster att EU inte nöjer sig med äran utan också försöker ta över makten när andra europeiska organisationer har framgångsrika projekt. EU står inte ut med konkurrens. Nu senast försöker EU ta över den europeiska rymdforskningen och Europarådets Bolognaprocess.
Och nu försöker de till och med kuppa åt sig äran för Schlagerfestivalen också, och få människor att associera den med EU.
Centerpartiets Håkan Larsson berättar mer i inlägget: EU vill att vi ska rösta om musik men inte om konstitutionen
Det är absurt. Samtidigt som EU uppmuntrar oss att rösta om vilket musiklåt vi gillar bäst, så darrar man av rädsla för nya folkomröstingar och vill ta beslut i de viktiga frågorna utan att fråga folket.
EU är för demokratin vad Lordi är för musiken!
Andra bloggar om: EU, politik, schlagerfestivalen Intressant
04 maj 2007
Hårdvinklat och grönt!
Ibland anklagas bloggare för att vinkla nyheter så att de passar med vår politiska agenda. Och det är väl bara att erkänna att åtminstone vi mp-bloggare gillar rubriker som Miljöpartiet är tredje största parti. Ett stöd på 6,8% är inte illa.
Men att hårdvinkla nyhetsrapporteringen så mycket för de gröna som det här TT-meddelandet gör skulle vi mp-bloggare aldrig våga!
Andra bloggar om: politik, miljöpartiet, opinionsundersökningar Intressant
Men att hårdvinkla nyhetsrapporteringen så mycket för de gröna som det här TT-meddelandet gör skulle vi mp-bloggare aldrig våga!
Socialdemokraterna ökar med 0,7 procentenheter till 41,6 procent och vänsterpartiet minskar med 0,9 till 5,1 procentenheter.Det är kul att vara med i ett stort parti. I alla fall i medias ögon.
Störst ökning av de stora partierna har miljöpartiet som går upp med 1,3 procentenheter till 6,8 procent.
Andra bloggar om: politik, miljöpartiet, opinionsundersökningar Intressant
Medelmåttigt miljöbetyg
Europas tio största miljöorganisationer har betygsatt Barrosokommissionens miljöpolitik.
Betyget gäller de 2,5 första åren och av sexton betygsatta områden fick kommissionen bäst betyg för klimatet - en 7:a på miljöorganisationernas 10-gradiga skala. På områden som havsskydd och skogar får kommissionen fick den däremot bara 2:or. Värt att notera är också att kommissionen bara fick en 3:a för kemikaliepolitiken. Miljöorganisationerna är rejält missnöjda med REACH.
Sammanfattningsvis blev medelbetyget 4,3. Som god miljöpartist är jag förstås ganska skeptisk till det här med medelbetyg, men det är ändå värt att notera att betyget blev något sämre än den förra kommissionens.
Andra bloggar om: EU, politik, miljö Intressant
Betyget gäller de 2,5 första åren och av sexton betygsatta områden fick kommissionen bäst betyg för klimatet - en 7:a på miljöorganisationernas 10-gradiga skala. På områden som havsskydd och skogar får kommissionen fick den däremot bara 2:or. Värt att notera är också att kommissionen bara fick en 3:a för kemikaliepolitiken. Miljöorganisationerna är rejält missnöjda med REACH.
Sammanfattningsvis blev medelbetyget 4,3. Som god miljöpartist är jag förstås ganska skeptisk till det här med medelbetyg, men det är ändå värt att notera att betyget blev något sämre än den förra kommissionens.
Andra bloggar om: EU, politik, miljö Intressant
03 maj 2007
Vilken värld kommer George Bush från egentligen?
När man man hör George Bush tala är det inte ovanligt att man undrar vilken värld det är han kommer ifrån. Gregory Cochran på American Conservative har en teori.
Jag ska inte försöka summera hans resonemang. Jag vet mina begränsningar. Läs orginalet istället.
Men det här är nog enda gången någonsin som science fiction-tidskriften Locus haft en länk till American Conservative.
Andra bloggar om: politik, science fiction, George Bush, humor
Jag ska inte försöka summera hans resonemang. Jag vet mina begränsningar. Läs orginalet istället.
Men det här är nog enda gången någonsin som science fiction-tidskriften Locus haft en länk till American Conservative.
Andra bloggar om: politik, science fiction, George Bush, humor
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)