11 juli 2006

Hur kunde riksdagen göra något så dumt?

Så fort fildelningslagen började tillämpas så började förespråkarna totalvackla. Under Almedalsveckan så meddelade Bodström att han vill tillsätta en utredning. Etablissemanget verkar nu har fattat att det inte är så smart att gå ut i valrörelsen och vara för en lag som inte följs och kriminaliser mer än en miljon svenskar.

Man kan, i likhet med Federley undra varför lagen överhuvudtaget stiftades?

Det är faktiskt en oerhört bra fråga. Hur kunde de göra något så korkat? Jag skulle gärna läsa en statsvetenskaplig uppsats i ämnet.

Om jag förstått saken rätt så brukar inte Sveriges riksdag ta så här dåliga beslut. Men fildelningslagen instiftades därför att riksdagen ville leva upp till ett EU-direktiv. Man var sen med genomförandet, och befann sig under tidspress.

Vill man vara snäll kan man säga att riksdagen inte hann tänka igenom konsekvenserna. Fast miljöpartiet och centern som ändå är två av riksdagens minsta partier klarade uppenbarligen ändå av att förstå det hela, trots att de har mindre resurser än de stora partierna.

Så de stora partierna borde också haft möjlighet att tänka efter. Min slutsats är därför att det inte handlade om tidsbrist. Men det verkar som att de flesta svenska politiker helt enkelt slutar tänka så fort de får höra att EU är inblandat, och att något måste göras därför att Bryssel vill det.

Som EU-motståndare har jag ibland nytta av detta. Men som medborgare gör det mig förbannad.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: