18 augusti 2006

"Gamlestadsmannen" i valstugan!

Idag gjorde den så kallade "Gamlestadsmannen", valarbetarnas förbannelse och torgmötenas skräck sitt första försök att sabotera miljöpartiets valrörelse i Göteborg. Det gick inte riktigt som han tänkt.

Jag stod vid Kungsportsplatsen, och var helt ensam om att bemanna valstugan. Jag pratade politik med två unga tjejer när jag plötsligt såg en välbekant profil i höger ögonvrå.

"Helvete, nu börjas det igen," hann jag tänka innan han började skrika högt om sitt missnöje med flygskatten.

Jag hälsade artigt och bad honom vänta lite medan jag talade färdigt med tjejerna. Naturligtvis fortsatte han sitt skällande utan att låta hejda sig. Jag försökte ta situationen med ett leende, och förklarade för tjejerna att han brukar göra så här. Jag bad om ursäkt, och frågade honom sedan varför han bytt käpphäst. Det är ju trots allt elskatterna han brukar beklaga sig över. Det gjorde honom om möjligt ännu argare.

"Vill ni betala högre elskatt?" gormade han åt tjejerna.

"Det gör inte mig något. Det är ändå inte jag som betalar elräkningen," svarade den ena.

Det fick tyst på honom i flera sekunder.

Allt detta oväsen hade väckt visst uppseende på Kungsportsplatsen och lockat ytterligare folk till bokbordet. Bland annat en kvinna som sade att hon vill aktivera sig i valrörelsen.

"Vill du verkligen ha högre elskatt?" frågade han henne i sitt karaktäristiska tonläge.

"Jajamensan!" svarade hon.

Då vände han sig om och gick, efter bara två minuter!

Och tack vare hans insats har miljöpartiet har fått en ny valarbetare som kan dela valsedlar.

Andra bloggar om: , , , Intressant.se

Inga kommentarer: