Miljöpartiets fyra EU-parlamentariker har en replik om handelsavtalet TTIP i SvD.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I en kolumn i
SvD (5/7) skriver VD för Stockholms handelskammare, Maria Rankka, att
politiker som kritiserar den kontroversiella ISDS-mekanismen i
handelsavtal ”inte vet vad de pratar om”. Vi tar gärna debatten med
Rankka om den tvistlösningsmekanism som vi ser som mycket problematisk.
Det finns stora skäl till varför debatten om Investor-State Dispute
Settlements (ISDS) är stor just nu. I sin senaste rapport om ISDS pekar
FN-organet UNCTAD på att antal rättsfall ligger kvar på en rekordhög
nivå. Via TTIP, det planerade handelsavtalet mellan EU och USA, skulle
systemet ge företag på båda sidor Atlanten möjlighet att stämma inom
alla områden som förhandlas. Många kontroversiella fall de senaste åren
har inneburit att nära 200 miljö-, konsument- och fackliga
organisationer kritiserat mekanismen för att leda till att demokratiska
principer undermineras.
Och ja, vi miljöpartister delar stora delar av den här kritiken. Vi
är bl.a. oroliga för att tvistlösningsmekanismen kan vara ett hot mot
folkhälsan. Rankka är givetvis bekant med de stämningsförfaranden som
tobaksbolaget Phillip Morris nu leder mot Australien och Uruguay, i
Australiens fall för att landet valt att införa så kallad ”plain
packaging”, det vill säga neutrala cigarettpaket med varningstext och
bild. Detta görs i syfte att skydda folkhälsan, då rökning dödar i
genomsnitt 40 australiensare varje dag. Plain packaging har framhållits
av Världshälsoorganisationen (WHO) som den i särklass mest effektiva
åtgärden för att förebygga rökningens skadliga inverkan på folkhälsan,
och det är även därför som nu Nya Zeeland planerar att införa en
liknande lagstiftning.
Stämningen mot Australien har dock fått en avskräckande effekt, och
Nya Zeeland har nu skjutit sina planer på framtiden i avvaktan på
utgången i stämningen mot Australien. Det här är bara ett exempel på hur
stämningar via ISDS kan leda till att lagförslag för att skydda
folkhälsan kan försenas eller motarbetas. Tidigare stämningar har bl.a.
riktats mot förbud av skadliga läkemedel, mot fracking, ja, listan kan
göras betydligt längre.
Stockholms handelskammare är via sitt skiljedomsinstitut en ledande
aktör i att administrera de rättsfall och tvister som initieras via
ISDS. Därigenom är man tillsammans med en mängd stora advokatbyråer en
del av den industri som växt fram som en effekt av det här systemet.
Runt om i Europa och USA ser vi nu hur dessa stora advokatfirmor rycker
ut till mekanismens försvar. Maria Rankka företräder i allra högsta grad
ett särintresse, och det vore klädsamt om hon påtalade detta i
debatten.
Givetvis bör företag ha rätt till juridiskt skydd. Det har de dock
idag, även utan ISDS. Det normala domstolsväsendet bör därför kunna
användas även för internationella investeringsavtal. Risken är annars
stor att demokratin ersätts med affärsjuridiken. Då hamnar enskilda
människors hälsa och rätt på undantag.
Vi miljöpartister är tydliga med att vi säger nej till en ISDS-mekanism i handelsavtalet med USA.
Max Andersson, (MP), EU-parlamentariker
Bodil Ceballos, (MP), EU-parlamentariker
Peter Eriksson, (MP), EU-parlamentariker
Isabella Lövin, (MP), EU-parlamentariker
TTIP
14 juli 2014
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar