Max Andersson

Grön politik. Oftast om klimatpolitik, EU, och integritet.

08 juni 2010

Ekot fällda!

För ett tag sedan sände Ekot ett riktigt dåligt inslag om den framträdande klimatforskaren Phil Jones som de påstod skulle ha svängt om den globala uppvärmningen. Det var en rejäl nyhet, men det räckte med några ögonblicks källkontroll för att jag skulle förstå det inte var sant.

Ekots nyhet kom ursprungligen från den illa ansedda tabloiden Daily Mail, och tidningsartikeln är en ren lögnhistoria. Phil Jones hade intervjuvats i BBC och i själva verket sagt motsatsen till det tidningen påstod. Bland annat sade han att han var 100% säker på att världen håller på att bli varmare, och han hade också gett ett tydligt och vetenskapligt korrekt svar på en fråga om statistisk signifikans som möjligen skulle kunna misstolkas om man är totalt okunnig om både vetenskap och statistik.
Question: "Do you agree that from 1995 to the present there has been no statistically-significant global warming?"

Jones: "Yes, but only just. I also calculated the trend for the period 1995 to 2009. This trend (0.12C per decade) is positive, but not significant at the 95% significance level. The positive trend is quite close to the significance level. Achieving statistical significance in scientific terms is much more likely for longer periods, and much less likely for shorter periods."
Så vitt jag förstått är trenden statistiskt signifikant redan från 1994, men det hindrade inte Daily Mail från att sätta rubriken:
Climategate U-turn as scientist at centre of row admits: There has been no global warming since 1995

Tidningen gjorde en medveten vantolkning, trygga i förvissningen om att deras lösnummerköpare inte skulle genomföra någon faktakontroll. Den påhittade nyheten spred sig över världen och slogs upp stort på klimatförnekarnas bloggar. Även Ekot blev lurade av bluffen.

Jag ringde Ekot och bad de rätta sitt sakfel, utan resultat. Men public service har ett avtal med staten enligt vilket de är skyldiga att hålla sig till fakta och inte sända vilka dumheter som helst. Så jag anmälde inslaget till Granskningsnämnden för Radio och TV, och fick in en debattartikel om anmälan på Newsmill. Även Magnus Westerstrand i Uppsalainitiativet anmälde inslaget. I förra veckan så kom nämndens beslut och Ekot blev fällda för bristande saklighet.

Det är naturligtvis trevligt att Ekot blev fällda. Men framförallt så hoppas jag att det här hjälper till att uppmärksamma journalisterna på vikten av faktakontroll i klimatfrågan. Det finns tyvärr en del aktörer bland klimatförnekarna som inte drar sig för att ljuga.

Media: Klimatmagasinet Effekt, Resumé
Andra bloggar om: , ,

4 Comments:

At 17 juni, 2010 08:42, Anonymous SHQ said...

En Daily Mail rubrk. Du sitter och skriver om en Daily Mail rubrik. Det är ju en sittande anka för att använda terminologi från både massmedians och skyttets värld.

 
At 22 juni, 2010 22:41, Blogger Max Andersson said...

Sant.

Men det fantastiska med den här historien är att Ekot faktiskt blev lurade av Daily Mail, och när folk klagade så vägrade de inse att de hade fel.

 
At 22 juni, 2010 22:46, Blogger Max Andersson said...

Här är en mycket trevlig sång för alla som inte är bekanta med den brittiska pressen:

The Daily Mail Song

 
At 24 juni, 2010 16:36, Anonymous Marie said...

Jag hade inte hört om det här tidigare. Chockerande att Ekot använder sig av Daily Mail som källa. Seriöst! Bra att de blev fällda.

 

Skicka en kommentar

<< Home

\\mepbrusfsd1\WKRedirXP$\maandersson-o\Desktop\lobbycal2press\calendarPageStandalone.html