31 augusti 2009

Riksdagsgruppsmöte i dagarna fem

Idag drog höstens riksdagsarbete i gång på allvar. Formellt så öppnar inte riksdagen förrän 15 september, men miljöpartiet tjuvstartar med ett femdagars gruppmöte.

Idag har vi bland annat haft en första diskussion om partimotioner om bostadspolitik, arbetsmarknad och kulturpolitik. Som vanligt var det många bra förslag, och några som inte är helt lysande. Och som det brukar vara så leder diskussionen till att motionerna blir ännu bättre.

Jag fick bland annat med mig riksdagsgruppen i diskussionen om filmpolitik. Jag tycker inte att man ska försöka motverka de amerikanska filmernas dominans på biograferna genom att sätta upp en kvot för europeisk film. Det är ju biobesökarnas val, och det finns skäl att svenskar ofta väljer att se på amerikansk film. Dels så förstår vi språket, och dels så är Hollywood västerlandets filmcentrum och det vore underligt om inte det avspeglade sig i kvaliteten. Jag ser inte heller poängen med att diskriminera indiska och nya zeeländska filmer till förmån för sådana som råkar vara producerade norr om medelhavet. Jag är glad att RG håller med mig.

Imorgon bär det av till internat någonstans i Sörmland, och vi ska få lära oss hur man gör när partiet sitter i regering.

Inga kommentarer: