27 augusti 2009

Nigeriabrev från Thailand

Numera kommer Nigeriabreven från lite var stans i världen, men det här är det första som jag har sett på svenska.

Brevet är för övrigt ett synnerligen gott exempel på varför man inte ska använda Babelfish för viktiga översättningar. Det gäller dubbelt upp om man är kriminell i bedrägeribranshen.

Brevet inleds med den förtroendeingivande rubriken "Kär".

Kär

Jag Isaac George, en advokat. En avliden kund till mig, vid namn sent Andrew Parker, från ditt land, som hädanefter skall kallas min klient, vars liv och att hela hans familj har förfallit medan de är på semester i en Holidays Resort i Phuket Thailand på 26 december 2004 i tsunamin naturkatastrofer.

Jag har kontaktat dig att hjälpa till att återföra pengar kvar av min klient innan det konfiskerats eller förklarats oanvändbara av den bank där denna insättning värderas till $ 12.5million dollar ställs.

Denna bank har gett mig ett meddelande om att kontakta de anhöriga, eller Hänsyn skall beslagtas eftersom det är en statlig gazzette / mandat / tillåter alla banker att frysa eller konfiskera eventuella konton som inte har varit användbara under en lång tidsperiod, Detta är inriktad kapitalflykt för ekonomin.

Mitt förslag till er är att söka ditt medgivande att presentera dig som nästa-anhörig och mottagaren av mitt namn klient, så att intäkterna från detta konto kan betalas ut till dig. Detta kommer att betalas ut eller delas i dessa procentsatser, 50% till mig och 40% till dig medan 10% är för de kostnader som uppstår under transaktionen.

Alla juridiska handlingar för att backa upp ditt påstående som min klient närmast anhöriga kommer att tillhandahållas. Vad jag behöver är din ärliga samarbete för att vi ska se den här transaktionen igenom.

Detta kommer att avrättas under en legitim ordning som skyddar dig mot eventuella brott mot law.
Skönt. Det låter väldigt betryggande.
If denna affärsidé strider dina moraliska värderingar, godtar min ursäkt, men om inte, så kontakta mig på en gång för att visa ditt intresse genom att ge mig omgående följande nedan:

URGENT PLEASE.

1. Ditt fullständiga namn
2. Ditt telefonnummer
3. Din kontaktadress.
4. Din ålder och yrke.

Din omedelbara reaktion kommer att vara efterlängtade och uppskattade.
Ring mig på min privata telefon +(TEL.NR RADERAT) för mer information.

Hälsningar,

Isak George

Inga kommentarer: