24 oktober 2006

Världsberömd i Sverige?

Har precis genomlevt ett budgetmotionsmöte med miljöpartiets riksdagsgrupp. Då hjärnan känns som äppelmos orkar jag inte blogga seriöst om EU idag. Istället väljer jag det eminenta ämnet Carl Bildt.

Närmare bestämt vill jag spinna vidare på ett inlägg av gamle SFS-aren Kristoffer Burstedt.
Om nu Bildt är den internationella diplomatiska storstjärna han och högerpressen vill utmåla honom som - varför har han inte fått några coola uppdrag sen Bosnien?

Jag kan inte minnas att jag har hört någon icke-svensk kommentator prata om Bildts storhet och betydelse. Han ger inte överdrivet många träffar på Google om man söker på engelskspråkiga sidor (och tar bort hans egen hemsida och blog), och de flesta av träffarna man får är på svenska (Googles sökalternativ funkar inte alltid superbra). Martti Ahtisaari får t ex betydligt fler, trots att hans namn sannolikt stavas lite hipp som happ. "Palme" ger 10 gånger fler träffar än "Bildt".
Bildt har även en blogg som förmodligen riktas både till en svensk och internationell publik (den är på engelska). Tack vare Technorati, kan man se att hela 130 andra bloggar har länkat till honom. Detta är inte illa, och ungefär i jämnhöjd med Jonas Morian (133), men jämfört med andra svenska bloggar som Federley (169) och Ali Esbati (190) gör han ett blekt intryck.

Nu är ju Technorati inte det ultimata måttet på politiskt tyngd. Men det är i alla fall uppenbart att Bildt inte kan räknas som en internationell superstjärna i bloggsfären.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: