01 juni 2006

Högerns röst är inte vacker

I dagens Svenska Dagbladet gör ungdomsminister Lena Hallengren en försiktig öppning till det gamla mp-förslaget om att alla som fyller 18 under valåret, och därmed går i samma klass och har lika lång utbildning borde ha rösträtt. Det är bra. Jag har aldrig förstått varför 3:or som är födda i oktober ska anses mindre politiskt mogna än 3:or som haft turen att föddas i augusti. (Jag är själv född i oktober.)

Miljöpartiet vill ha rösträtt från det år man fyller 16, men det här är ett steg på rätt väg.

Men det roliga är ändå kommentarerna från SvDs läsare, för detta blygsamma förslag får knäpphögern att gå i taket. Ungdomsfientlighet, elitism och klasshat blandas i en salig röra.

Stackars Reinfeldt. Med såna här vänner, behöver han inga fiender.

Kommentarer i urval:
Trams. Ugarte 1/6 16:16
Det var det tramsigaste jag har hört på länge. Vet hut!

ABSOLUT INTE! Janne 1/6 10:33
Höj åldern till 25! Ge alla som klarar sig själva utan bidrag dubbel röst! Pensionärer enkel röst! Då kommer jordmånen för alla flummare att torka in, och Sverige kan börja återfärden mot välfärdstoppen.

SosseMaffia ! JoJo 1/6 09:07
Ju fler obildade som aldrig har arbetat eller betalt skatt som får rösta, desto säkrare sitter VänsterMaffian vid makten. Hur ser framtiden ut för ett land där dessa styr ?

Rösträttsåldern Nils R 1/6 08:34
Nej till sänkning av rösträttsåldern! Motivering: Vi lever i en demokrati och inte i en infantokrati

Ungdomar Nisse 1/6 06:59
Ungdomar kan hjärntvättas redan i skolan, dvs. mer röster åt s. Något annat handlar det INTE om.

Inte åldern Andreas 1/6 06:53
Jag tycker inte åldern ska vara avgörande. Idag finns det vuxna människor som inte vet vad de röstar på och de har ingen större kunskap om politiken. Inför ett kunskapstest istället. Misslyckas man så blir man omyndigförklarad, vips skulle 80-90% av Sveriges befolkning tappa sin rösträtt.

Vi behöver minskad rösträtt Johan H 1/6 03:22
För min egen del kunde jag ha röstat när jag var yngre än femton. Oturligt nog kan jag nog inte säga det samma om de flesta andra i min ålder. Nej, minskad rösträtt är generellt vägen fram. Det är skandal att folk under medelintelligens för rösta (per definition: 50% av befolkningen).

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: